Stijging opcentiemen Leuven is een pragmatische ingreep zonder meer

Stijging opcentiemen Leuven is een pragmatische ingreep zonder meer

De stijging van de opcentiemen met 10% zal voor de Leuvense huiseigenaars een verhoging van hun onroerende voorheffing betekenen. De impact hiervan (gemiddeld ca. 100 euro per jaar per woning wordt gezegd) is niet iets waar de meeste Leuvenaars wakker zullen van liggen, maar voor de laagste inkomens is dit toch niet te verwaarlozen. Voor de stad is het een pragmatische manier om een aantal miljoenen per jaar extra binnen te rijven, zeker aan het begin van een nieuwe legislatuur.

Europa wil dat ons land de privé huuropbrengsten gaat belasten. Nochtans denk ik dat dit niet noodzakelijk slecht hoeft te zijn als die belasting gematigd is. - Koen Hoste

Naar woonfiscaliteit toe is het ook één van de weinige hefbomen die men lokaal in handen heeft. Er is ook nog de woonbelasting voor studenten en voor niet gedomicilieerden wat ook wel wat opbrengt.

Maar natuurlijk is dit een oneerlijke belasting omdat het systeem van belasting op het kadastraal inkomen oneerlijk is. De overheid slaagt er al jaren niet in om het K.I. aan te passen aan de actuele huurprijzen en eveneens slaagt ze er niet in om woningen die gerenoveerd werden (zonder vergunning) te herwaarderen. Zo kom je zeer gelijkaardige woningen tegen in dezelfde buurten die een zelfde K.I. hebben maar waarbij de ene woning volledig gerenoveerd is en de andere tot op het bot versleten. Wie meerdere eigendommen heeft wordt weliswaar belast op een verhoogd K.I. (+ 40%), maar dat wijzigt niks aan het feit dat het systeem van K.I.’s volledig passé is.

Europa wil dat ons land de privé huuropbrengsten gaat belasten. Dit is de schrik van vele kleine vastgoedbeleggers die aan pensioenopbouw doen. Nochtans denk ik dat dit niet noodzakelijk slecht hoeft te zijn als die belasting gematigd is en als andere vastgoed belastingen zoals de onroerende voorheffing, registratierechten, btw op nieuwbouw, notariskosten... hierdoor verdwijnen of substantieel lager worden. Zeker als men ook nog de herstel- en investeringskosten fiscaal kan aftrekken.

Tijdens de regeringsbesprekingen zouden sommigen een belasting op huuropbrengsten van 15% gesuggereerd hebben. Waakzaamheid is hier zeker geboden omdat men in België meestal hogere belastingen niet of slechts met een klein beetje belastingverlaging compenseert.
Een vernieuwde aanpak van de vastgoedfiscaliteit is zeker nodig. Door een beperkt aantal belastingen te heffen op vastgoedinkomsten die men vanuit de overheid perfect kan controleren, creëer je een klimaat van transparantie en eerlijkheid waar iedereen mee gebaat is. Een eenvoudige en aanvaardbare fiscaliteit maakt ook prijsverhogende subsidies overbodig . En ook de overheid zal beter en efficiënter functioneren. Daarenboven is het nu toch helemaal niet logisch dat we duurzaamheid willen promoten maar nieuwbouwwoningen met een E-peil lager dan 30 als "beloning" aan 21% taxeren. De vraag is alleen of het binnen onze hopeloos ingewikkelde staatstructuur nog mogelijk is om allesomvattende maatregelen te nemen. 

In elk geval, to be continued.. 

Wenst u van gedachten te wisselen omtrent uw vastgoed met één van onze makelaars, contacteer ons vandaag nog via welkom@living-stone.be 
 



Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring op deze website makkelijker te maken. Meer weten Verder gaan