Preloader image

Loading...

Onze toekomst zal er één zijn van praktijkgerichte deskundigheid en doorgedreven klantgerichtheid

Onze toekomst zal er één zijn van praktijkgerichte deskundigheid en doorgedreven klantgerichtheid

Living Stone is al meer dan twee decennia een bekende speler in het Leuvense vastgoedlandschap. Zaakvoerder Koen Hoste stond al sinds de oprichting mee aan het roer en vaart sinds 2013 samen met zijn echtgenote en medewerkers een weldoordachte koers om een gewaardeerde baken van deskundigheid en klantgerichtheid te blijven in een snel veranderende omgeving.

.

Een goed moment om een aantal pertinente vragen te stellen.

Waar onderscheidt Living Stone zich volgens u van andere vastgoedbemiddelaars?

De meeste vastgoedkantoren, ook de nieuwe spelers die nu op de markt komen, spitsen hun activiteiten vooral toe op de herverkoop. Deze dienstverlening kan je tot op bepaalde hoogte volledig zelf doen. Het brengt ook meer op dan verhuren en (privatief) beheren dat daarenboven ook een stuk arbeidsintensiever is.

Een bedrijf dat vooral leeft van 1 dienst is echter kwetsbaarder dan een organisatie met een waaier aan diensten. En als je groeit kom je al snel tot de conclusie dat je geen kwaliteit kun blijven leveren zonder broodnodige ondersteuning van een volwaardige binnendienst. Dit zijn moeilijke keuzes waar wij in het verleden ook mee werden geconfronteerd. Je merkt namelijk dat de loonkost van een ondersteunende bediende niet onmiddellijk de meeropbrengst van een geleidelijke groeit dekt

Living Stone heeft van bij de opstart geopteerd voor een bredere dienstverlening. Verhuur en syndicus waren van bij de opstart bewuste keuzes en na verkoop van onze syndicusactiviteiten in 2013 kozen we resoluut voor het rentmeesterschap. We werken wel nog altijd samen met enkele syndici die zich enkel op deze activiteit toeleggen o.a. in het kader van onze nieuwbouwprojecten en ons rentmeesterschap.

Naast de herverkoop, verhuur en het rentmeesterschap hebben we ook een aparte afdeling nieuwbouw. Ook dit is een activiteit die van een organisatie meer vergt dan een herverkoop. Het is net als verhuur een aparte deskundigheid en het vergt een ondersteuning van specialisten achter de schermen. Wij hebben dergelijk "schaduwteams" jarenlang opgebouwd en erin geïnvesteerd en plukken daar dagelijks de vruchten van. Deze mensen vormen de fundamenten van onze dienstverlening. Ze ontlasten de commerciële medewerkers die zo een heel snelle en klantgerichte dienstverlening kunnen uitrollen. De klant voelt dit en het is ons visie dat dit de toekomst moet zijn van ons bedrijf. Deskundige, betrouwbare en lokale medewerkers die dicht staan bij hun klanten, kort op de bal kunnen spelen maar ook een goede work/life balans hebben. Dit maakt gelukkige medewerkers en tevreden klanten. Onze baseline "voel je zo thuis" is dan ook op beiden van toepassing.

Onze "onzichtbare" medewerkers en ondernemende makelaars vormen de fundamenten voor een hoogstaande dienstverlening

De kruisbestuiving tussen onze diensten verkoop, verhuur en nieuwbouw geeft ook nog een extra dimensie aan onze organisatie. We slagen er in om lange termijnrelaties uit te bouwen met klanten. Mensen die bij ons een appartement kopen om te verhuren doen dit meestal via ons. Maar ze zijn ook onze beste ambassadeurs naar nieuwe klanten.

Mensen die een huis kopen om te wonen vertrouwen ons heel vaak de verkoop of verhuur van hun huidige woning toe als ze de meerwaarde van ons team hebben gevoeld.

Wat zijn de uitdagingen naar de toekomst in de vastgoedsector?

Onze sector evolueert continu. We hebben de laatste decennia de digitale revolutie gekend en sommigen hebben nogal snel verkondigd dat de toekomst van de vastgoedmakelaardij er hierdoor minder rooskleuring uit zag. Inmiddels werken er meer mensen dan ooit met een vastgoedmakelaar. Ondanks het feit dat we nog nooit zo gemakkelijk informatie naar zoveel mensen konden verspreiden blijkt de noodzaak aan een hechte samenwerking met een betrouwbare organisatie en haar deskundige medewerkers een topprioriteit voor de meeste particulieren én bedrijven die een verkoop of verhuur overwegen. Living Stone blijft die zorgzame aandacht voor haar klanten nog meer dan vroeger centraal stellen in haar filosofie.

Wat zijn de toekomstplannen van Living Stone?

Wij willen blijven groeien in onze twee kerngebieden, de driehoek Leuven-Brussel-Mechelen en het Hageland. Onze goede reputatie in verhuur/rentmeesterschap, herverkoop én nieuwbouw, diensten die vanuit Leuven zijn opgebouwd, worden meer en meer uitgerold over deze twee kerngebieden.

Een sterk merk als Living Stone kan dit enkel blijven als ze vertegenwoordigd wordt door kwaliteitsvolle medewerkers, zowel voor als achter de schermen. We zijn niet noodzakelijk gericht op het openen van nieuwe kantoren in nieuwe regio's maar we zijn wel steeds op zoek naar ondernemende mensen die lokaal verankerd zijn. Zo hebben we sinds kort een nieuw onthaalpunt in Oud-Heverlee dat er enkel gekomen is omdat er 2 gedreven en deskundige makelaars wonen die de voordelen zien om onder onze naam te werken.

In tegenstelling tot andere vastgoedstructuren als franchiseketens waar elk filiaal afzonderlijk zijn organisatie moet regelen werken wij vanuit onze hoofdzetel in Leuven één structuur en beleid uit dat over alle filialen wordt geïmplementeerd. De kantoorhouders worden zowel juridisch, administratief als op marketinggebied zo veel als mogelijk ontzorgd waardoor ze zich optimaal kunnen bezig houden met klantenrelaties. Dit is wat ze graag doen omdat het rechtstreeks gelinkt is aan de transacties die ze willen realiseren. Makelaars die bij ons willen werken moeten vooral ondernemend zijn.

Gedreven mensen die dromen van een eigen vastgoedkantoor zonder te hoge financiële risico's en met de veelzijdige ondersteuning van een sterk merk zullen bij ons daarom ook kansen krijgen.

Tot slot, wat heeft u al die jaren in de vastgoedmakelaardij geleerd?

Het voornaamste wat ik voor mezelf heb geleerd is om zakelijk niet anders te handelen dan vanuit de waarden die ik vanuit mijn persoonlijke opvoeding hebt meegekregen. De waarden van Living Stone zijn gelinkt aan wat ik als mens belangrijk vindt. Mijn vrouw en ik zijn geen meedogenloze zakenmensen en we verkiezen een gezonde lange termijnrelatie met onze klanten en medewerkers. Wij steken ons ook niet weg als er eens iets mis loopt maar we zoeken steeds naar een oplossing. Transparantie en authenticiteit vinden wij belangrijk in ons doen en laten. Steeds respectvol omgaan met mensen is hiervan een logisch gevolg. Bij de selectie van nieuwe medewerkers spelen deze eigenschappen dan ook heel erg mee. Mensen moeten voelen dat iedereen van ons team graag zijn uiterste best doet om hen de beste dienstverlening te bieden.

Koen Hoste

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring op deze website makkelijker te maken. Meer weten Verder gaan